Atlassian bevezetés előtt több nehézségbe is lehet ütközni. Az egyik az, hogy nem tudni, hogy mégis ki fogja a Te projektedet kezelni. Nagyon fontosnak találjuk, hogy mielőtt megkeresnétek minket, már legyen egy összképetek arról, hogy kikkel fogtok együtt dolgozni. Ebből az okból elindítottuk az Atlassian tanácsadóinkkal interjúsorozatunkat.

Szabó Róbert Atlassian tanácsadónkra mindig számíthatunk, ha a fenntarthatóságról vagy társadalmi kérdésekről szeretnénk beszélgetni. A Duna-parton óvatosan sétálj, mert lehet, hogy éppen ő száguld el biciklijén melletted! :)

Hol hallottál először az Atlassian termékekről?

Az első munkahelyemen, réges-régen, 2013-14 körül. Projektek dokumentálására használtunk Confluence-t, akkor még nem ismertem egyéb Atlassian termékeket. Annyit tudtam, hogy ez egy hasznos belső Wikipédia. Csapaton belüli információmegosztásra, információáramlásra használtuk.

Mi vezetett Téged ide?

Szolgáltatásmenedzserként kezdtem dolgozni főiskola után, egy nagy IT-rendszerintegrátor cégnél. Itt különböző IT-szolgáltatásokat nyújtottunk országos lefedettséggel, például IP telefonszolgáltatás, szerverekkel kapcsolatos szolgáltatások, hibaelhárítás. A beosztásomból adódóan nagyon sok üzleti területtel dolgoztam együtt házon belül; mérnökökkel, logisztikusokkal, értékesítőkkel, projektmenedzserekkel. Az ügyfél felé ugyanakkor én voltam az elsődleges kapcsolattartó, így amikor valamilyen megoldandó feladat merült fel a szolgáltatások nyújtásával kapcsolatban, nekem kellett a megfelelő területtel felvenni a kapcsolatot. Ezáltal elkezdtem megismerni különböző üzleti területek működését. Emellett színes ügyfélpalettával dolgoztam együtt: volt köztük kórház, biztosító, önkormányzat, IT cég, gyártó vállalat, így volt alkalmam több szemszögből is látni, hogy hogyan működik az üzleti világ.

Mindig volt bennem egy folyamat javításra való igény, így igyekeztem ezzel is foglalkozni. Viszont ez egy nagyobb cég volt, így ezeket a változásokat nehézkesen lehetett eszközölni. Ezek még nem szoftveres folyamatjavítások voltak, hanem inkább az információáramlás és a feladatkörök és elvárások tisztázása.

A szolgáltatásmenedzseres éveim után kimentem egy évre Svédországba önkénteskedni az angolom fejlesztése és világlátás céljából. Egy ökofaluban dolgoztam, rekreációs munka és önfejlesztés jellemezte ezt az időszakot.

Magyarországra visszatérve szerettem volna a civil szektorban elhelyezkedni, de sajnos erre nem volt lehetőség, így visszatértem az IT szektorba. Egy közösségi közlekedési informatikai rendszerekkel foglalkozó cégnél kezdtem el dolgozni projektmenedzserként, ahol szintén foglalkoztam support folyamat fejlesztéssel is, így egy kicsit a szolgáltatásmenedzsment is visszatért az életembe.

Ezután szerettem volna vállalkozóként kipróbálni magamat, és egy nyíregyházi céggel kezdtünk el együtt dolgozni. Műszaki szervezetfejlesztőként segítettem a belső folyamataikat optimalizálni. Kerestünk egy tudásbázis és feladatkezelő rendszert, és piackutatás után tisztán lehetett látni, hogy a legjobb megoldást az Atlassian nyújtotta. Amikor először felületesen próbáltam ki a Jira adminisztrátori funkcióit, akkor úgy éreztem, hogy "ezt biztos, hogy nem használom", nagyon bonyolultnak tűnt. De végül arra jöttem rá, hogy hiába bonyolultabb mint a többi, mégis ez tudja a legtöbb igényt kielégíteni. Ahogy tesztelgettem, egyre inkább láttam, hogy hogyan is működik. Ez volt az első Jira és Confluence bevezetésem. :) Az adminisztrátori szaktudásomat ekkor alapoztam meg. Ebben az időszakban találtam rá a META-INF-re is. Láttam a DreamJobs-on, hogy éppen tanácsadót keresnek, de szerződéses kötelmeim miatt még nem tudtam jelentkezni, így csak lementettem a kiírást. Majd egy év után írtam Attiláéknak, hogy nagyon szívesen dolgoznék tanácsadóként a META-INF csapatában. Attila és Tibor nyitott volt az ötletre, úgyhogy egy Jira tesztfeladat és néhány beszélgetés után egymás tenyerébe csaptunk és beindult a tanácsadói kiképzésem.

Az első projektem egy nagy gyógyszercéggel való együttműködés volt. Ez egy "kint ülős" embert igényelt, és rám esett a választás. A csatlakozásom után egy 1 hónapos Jira Service Management képzésen vettem részt, mert a Jira-nak pont azt a modulját nem ismertem olyan behatóan. A projektet az elején kicsit húzósnak éreztem, mert ugye nem volt túl régi a Jira Service Management admin tapasztalatom, de végül hamar sikerült felvennem a fonalat. Ugyanakkor volt nagyvállalati tapasztalatom, így jól eligazodtam a szervezeten átívelő Jira bevezetési projektben. Illetve, szerintem nekem az egy jó tulajdonságom, hogy könnyen ráérzek az üzleti szereplők fájdalompontjaira, amit aztán megoldunk a Jira megfelelő konfigurációjával.

Szabó Róbert a 6. META-INF Atlassian Day-en

Miért szeretsz a META-INF-nél dolgozni?

A méretéből is fakadóan a menedzsment közel van. Eddigi legjobb vezetőimmel itt találkoztam. Nagyon empatikusak, bevonóak, ami nagyon fontos. Sok-sok ötletem szokott lenni, és mindig meghallgatnak. Úgy látom, hogy nagyon jó érzékük van a megfelelő munkatársak találásához. Hasonló embereket vesznek fel, így a csapatban nagyon szórakoztató és könnyű együtt dolgozni. Még a kihívásokkal teli, stresszes időkben is, ilyenkor is mindenki a másikat próbálja segíteni, ötletelni, hogyan lehet megoldani a problémát. Emellett a csapat nagyon sok energiát fektet a csapatszintű és egyéni fejlődésbe is, valamint sok érdekes szakmai kihívással találkozhatok.

Az 1 részünk neked program kifejezetten közel áll hozzám, számomra nagyon fontos a társadalmi és környezetvédelmi aktivitás. Örülök annak, hogy cég szinten érzékenyek vagyunk a társadalmi problémákra és teszünk energiát ezek megoldásába.

Illetve nemcsak a META-INF céges kultúrája szimpatikus, hanem magáé az Atlassian-é is. Más általam ismert nagy multikhoz képest teljesen más. Az Atlassian által mi egyszerre vagyunk egy kisebb, családias cég és egy nemzetközi nagy cég is.

Melyik a kedvenc Atlassian funkciód?

Érdekes módon, itt is megmaradt nekem a szolgáltatásmenedzsment világ. A Jira Service Management-en belül az Insight, amellyel asset managementet, CMDB-t és egyéb hasznos nyilvántartást lehet megvalósítani. Ezek általában az ügyfeleknél nagyon fájdalmas pontok; az adminisztráció, az adatok keresése, és nem találása. Nagyon szeretem az Insightot az automatizmusokkal együtt használni. Jó érzés látni, hogy ha jól konfiguráljuk az eszközt, akkor automatikusan kitölti, kimásolja, összekapcsolja, stb. a megfelelő adatokat. Ezzel a munkavállalók életét tudom megkönnyíteni, a munkavállalói élményt tudom javítani, ami nekem egy fontos szakmai célkitűzésem. A cégek így a lényeges üzleti értékteremtésre tudnak koncentrálni, nem pedig az adminisztrációval megy el az idő.

Mit szeretsz abban, hogy Atlassian tanácsadó vagy?

Nagyon sokféle magyar céggel állunk kapcsolatban, ezáltal kicsit belelátunk a magyar gazdaság számos területébe. A felmérések és konfigurációk révén részletes belátásunk van a cégek belső működésébe. Nagyon izgalmas látni ezeket, engem a gazdaság mindig is érdekelt. Illetve sok különböző emberrel van lehetőségünk kapcsolódni, megismerni őket. A tanácsadó csapatot is nagyon szeretem, jó velük együtt dolgozni.

Mi volt eddig a legizgalmasabb kihívásod?

Kaptunk egy nagy pályázati kiírást ITSM eszköz bevezetésére egy hazai pénzintézettől, és a nyári szabadságolások miatt szinte teljesen egyedül vittem a felméréstől az ajánlatadásig a projektet. Izgalmas pillanat volt amikor az igény pontosító szakmai megbeszélésen egyedül képviseltem a céget az ajánlatkérő 4-5 szakértőjének kérdéseinek kereszttüzében. De végül elhoztuk a projektet. :)

Ha egy új ügyféllel találkozol, akkor mi szokott az első kérdésed lenni?

Attól függ, hol találkozunk... :)

Milyen üzleti problémára keresi a megoldást? Mik a fájó pontok? Ezáltal a prioritásokat könnyen fel tudom mérni.

Elmeséled a kedvenc ügyfél élményedet?

Egy nagyobb ügyfelünk Jira Service Management projektjének átadásánál jó érzés volt látni, hogy a régebbi eszközökhöz (például papír alapú feladatkezelés) szokott idősebb felhasználók is elégedetten bólogattak a megvalósított eredmény láttán.

Az elmúlt évek alapján, szerinted mi a legfontosabb tulajdonsága egy tanácsadónak?

A figyelem és a megértés párosa. Nekünk meg kell értenünk az ügyfél igényeit, fájó pontjait, hogy hatékonyan tudjuk segíteni a munkafolyamataikat. Másrészről fontos a problémamegoldó képesség. Nem minden esetben egyértelmű, hogy milyen Atlassian eszközökkel lehet az adott problémát megoldani. Ebből az is következik, hogy a tanulási vágy az elengedhetetlen. Folyton új appokat, funkciókat kell kipróbálni, megtanulni, ez az Atlassian termékek modularitásából és folyamatos fejlődéséből is fakad. Ahogy fejlődik az Atlassian, úgy mi is fejlődünk, és remélhetőleg az ügyfeleink is.

Szabó Róbert a 6. META-INF Atlassian Day-en

Ezeket a cikkeket is ajánljuk neked: