This post was last updated more than 1 year ago. Some content may be out of date.
A mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence, AI) fogalma már régóta ismert, ám jó ideig csak a sci-fi regényekben és filmekben találkozhattunk vele. Néhány éve azonban már a mindennapi életben is lépten-nyomon megjelenik, a legegyszerűbb telefonos appoktól a vállalati döntéshozást segítő rendszerekig. Cikkünkben azt járjuk körül, hol tart most az AI, és milyen területeken jelent konkrét versenyelőnyt.
Tömören összefoglalva az AI olyan technológiák összességét jelenti, amelyek az emberi gondolkodás és tanulás alapján működnek. Arról persze megoszlanak a vélemények, hogy ez valóban mennyire számít emberi jellegű intelligenciának, azt pedig felejtsük el, hogy itt valóban a Terminátor filmekből ismert Skynet érző-gondolkodó mesterséges elméi készülődnek a világuralom megszerzésére. Nézzük tehát először, mit is tud valójában az AI!
Az Európai Parlament szakértőinek meghatározása szerint az AI a gépek emberhez hasonló képességeit jelenti, mint amilyen az érvelés, a tanulás, a tervezés és a kreativitás. Ezzel lehetőség nyílik arra, hogy a technológiai megoldások érzékeljék a környezetüket, ez alapján problémákat oldjanak meg és egy adott cél elérése érdekében tervezzék meg lépéseiket. Tehát itt már többről van szó, mint egy olyan számítógépről, amelybe közvetlenül adatokat táplálnak be és ezután szintén külső utasítások alapján dolgozzák fel azokat - az AI képes az adatokat önállóan feldolgozni, értékelni, reagálni ezekre, valamint akár tanulni a korábban elvégzett feladatok hatékonyságából, a visszajelzésekből, és ez alapján módosítani a feldolgozási folyamatokon.
Az alábbi "kisszótár" segíthet az AI alapfogalmainak megértésében, hogy aztán a későbbiekben elmagyarázhassuk, milyen konkrét alkalmazási módjai, felhasználási területei, üzleti előnyei lehetnek a technológiának.
A mesterséges intelligencia a nagyközönség számára talán a ChatGPT megjelenésével vált igazán jelenkorivá. Az OpenAI fejlesztésének első, bárki által tesztelhető változata 2022 novemberében jelent meg, azóta pedig újabb és újabb, egyre összetettebb és fejlettebb modellek érkeznek.
A ChatGPT alapvetően egy chatbot, tehát egy olyan felület, ahol begépelt kérdésekre, felvetésekre válaszol a rendszer. Újszerűsége abból adódik, hogy a fent említett nagy nyelvi modell megközelítést használja. Itt már tehát nem olyan egyszerű kifejezéseket kell használnunk, mint egy böngésző keresőjében, a "csoportmunka rendszer magyar megfizethető cloud" helyett fogalmazhatunk emberi módon, és megkérhetjük: "Mondj példát olyan csoportmunka-rendszerre, amely elérhető magyarul, egy kisvállalkozás számára is megfizethető, és cloud alapokon működik, hogy több telephelyen vagy távmunkában is használható legyen".
Ez a megközelítés megnyitja a felhasználói kört, a hozzáértőkön kívül gyakorlatilag bárki számára elérhetővé teszi az információk megismerését, hiszen normál, emberi megfogalmazással kérdezhetünk és így kapunk válaszokat is, ráadásul ezt beszélgetéssé bővíthetjük, részletekről érdeklődhetünk, de akár vitatkozhatunk is a rendszerrel.
A ChatGPT első iterációját még jó pár kritika érte, főleg az úgynevezett "hallucinációk" miatt: ez azt jelentette, hogy a rendszer még akkor is igyekezett a felhasználók kedvében járni, ha nem rendelkezett pontos adatokkal, és ilyenkor bizony valótlanságokat is tényként közölt. A legújabb rendszermotor (ez cikkünk megírásának idején a 4o verzió) azonban már ezen a téren is sokat fejlődött, ráadásul minden eddiginél emberibb megközelítésű, képes akár a beszélgetőpartner érzelmi rezdüléseit is felismerni és erre reagálni.
Nem csoda, hogy az elmúlt években lépten-nyomon kezdtek hasonló fejlesztésekbe a tech-világ óriásai, de teljesen új versenyzők is felbukkantak a piacon. A Google már keresőjébe is beépíti a Gemini modellt, míg Kínából is érkezett egy jóval erőforrás-kímélőbb megoldás, a DeepSeek, amely ismét felbolydította az AI-chatbotok világát.
Az OpenAI újdonsága nagyon hamar betört az üzleti életbe is, hiszen egy sor területen képes felgyorsítani a folyamatokat, kiváltani a lassabb emberi feldolgozást és akár költséghatékonyabbá tenni a működést. Íme néhány olyan munkakör, amelyben ma már kiválóan helyt áll a ChatGPT, vagy hasonló AI-chatbotok:
A ChatGPT és társainak megjelenése után sem állt meg az élet, hiszen érezhető volt az igény egy ennél is specializáltabb, üzleti életben jól használható megoldás kifejlesztésére. Az úgynevezett intelligens AI ügynökök (agentic AI) több szempontból is különböznek a hagyományos AI-rendszerektől, az alábbiakban erre hozunk néhány példát.
A hagyományos AI leginkább egy adott feladatra van betanítva, például arcfelismerésre, szövegfordításra. Ehhez képest az agentic AI képes önálló célokat kezelni, tervezni, dönteni és több lépésen keresztül eljutni a megoldásig.
Míg a hagyományos AI még mindig emberi parancsra hajt végre feladatot, az agentic AI önállóan is ki tud választani feladatokat, ezeket végrehajtja, sőt a környezet változásaira reagál.
A hagyományos AI nem rendelkezik hosszabb távú stratégiával, hiszen a pillanatnyi kérdések megválaszolására, a jelenlegi problémák megoldására tervezték. Az agentic AI viszont már képes hosszú távú tervezésre, lépések lebontására, és tanul a visszacsatolásokból.
A hagyományos AI megoldásoknak vagy egyáltalán nincs hosszú távú memóriája, vagy ennek elérése körülményes és megosztott más rendszerekkel és felhasználókkal. Az agentic AI ehhez képest tárolja a múltbeli tapasztalatokat, és ezek alapján képes fejlődni, változtatni a viselkedésén.
Összességében tehát egy hagyományos AI chatbot válaszol a kérdéseidre, míg egy intelligens AI ügynök nem csak válaszol, hanem magától megkeresi a naptáradban a szabad időpontokat, egyeztet a kollégáddal, és lefoglalja a tárgyalót, aznapra emlékeztetőt állít be és akár az aktuális időjárási, forgalmi helyzettől függően ennek is változtatja az időpontját, hogy biztosan odaérj – mindezt proaktívan, külön utasítás nélkül.
Ilyen agentic AI megoldásokból szintén egyre több jelenik meg, például az Atlassian Rovo, a Microsoft Copilot vagy akár egy adott nagyvállalatra "testreszabott" saját rendszerek. Az Atlassian Rovo alapvetően egy AI-alapú tudás-ügynök, amely többféle rendszerből (többek között Jira, Confluence, Slack) képes információt beszerezni, összefoglalni és ajánlani. Segítségével például egy vezető egyszerűen megkérdezheti, hogy "milyen projektek csúsznak és miért", majd a Rovo a Jira adatokból és Confluence jegyzetekből egy könnyen átlátható, részletes riportot készít.
A Copilot-típusú megoldások közé tartozik a Microsoft 365 Copilot, a GitHub Copilot vagy a Google Duet AI, amelyek leginkább arra specializálódtak, hogy bizonyos feladatok elvégzése közben hasznos javaslatokat tegyenek, például dokumentumok szerkesztésekor, üzenetek írásakor vagy kódolás során.
Az intelligens AI ügynököknek már most is megannyi felhasználási területe létezik, és ezek köre folyamatosan bővül. Íme néhány példa:
A megfelelő AI-megoldások beépítése mindenképpen előnyt jelenthet többféle szempontból, végeredményben pedig a vállalat működése, hatékonysága, profitabilitása és akár külső megítélése is pozitívan változhat. Néhány példa ezekre:
Az Atlassian által összeállított whitepaper, a "A CEO's guide to AI-powered teamwork" jól megfogalmazza a technológia jelenlegi helyzetét: "Ahogy egyre több vállalat vezet be intelligens szoftveres segítőket, lehetősége van csapata erejének növelésére azáltal, hogy képessé teszi őket a rutinfeladatok automatizálására és arra, hogy hasznos javaslatokat kapjanak a megfelelő kontextusban."
Ahogy eddigi összeállításunkból is kitűnik, mindössze néhány év alatt az AI egyfajta sci-fi jövőképből egy mindenki által elérhető valósággá változott. A technológiát ugyanúgy használhatja érdeklődő amatőr és a vállalatok hatékonyságát megcélzó üzleti vezető, az AI egyre több olyan alkalmazási módot kínál, amelyről nem érdemes lemaradni.
Cikkünk második részében még részletesebben írunk az AI üzleti felhasználási területeiről gyakorlati példák felhasználásával, de szót ejtünk az etikai és jogi kérdésekről is. Ha pedig felkeltettük az érdeklődésedet, és szeretnéd élőben megtapasztalni, hogyan formálja az AI a vállalati világot, gyere el a 10. Meta-INF Day-re 2025. június 4–5-én, ahol hazai és nemzetközi szakértők mutatják be a legújabb trendeket, Atlassian-megoldásokat és gyakorlati tippeket a csapatod felgyorsításához!
Ez a bejegyzés több mint 1 éve frissült utoljára, a tartalom bizonyos elemei elavultak lehetnek.
A mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence, AI) fogalma már régóta ismert, ám jó ideig csak a sci-fi regényekben és filmekben találkozhattunk vele. Néhány éve azonban már a mindennapi életben is lépten-nyomon megjelenik, a legegyszerűbb telefonos appoktól a vállalati döntéshozást segítő rendszerekig. Cikkünkben azt járjuk körül, hol tart most az AI, és milyen területeken jelent konkrét versenyelőnyt.
Tömören összefoglalva az AI olyan technológiák összességét jelenti, amelyek az emberi gondolkodás és tanulás alapján működnek. Arról persze megoszlanak a vélemények, hogy ez valóban mennyire számít emberi jellegű intelligenciának, azt pedig felejtsük el, hogy itt valóban a Terminátor filmekből ismert Skynet érző-gondolkodó mesterséges elméi készülődnek a világuralom megszerzésére. Nézzük tehát először, mit is tud valójában az AI!
Az Európai Parlament szakértőinek meghatározása szerint az AI a gépek emberhez hasonló képességeit jelenti, mint amilyen az érvelés, a tanulás, a tervezés és a kreativitás. Ezzel lehetőség nyílik arra, hogy a technológiai megoldások érzékeljék a környezetüket, ez alapján problémákat oldjanak meg és egy adott cél elérése érdekében tervezzék meg lépéseiket. Tehát itt már többről van szó, mint egy olyan számítógépről, amelybe közvetlenül adatokat táplálnak be és ezután szintén külső utasítások alapján dolgozzák fel azokat - az AI képes az adatokat önállóan feldolgozni, értékelni, reagálni ezekre, valamint akár tanulni a korábban elvégzett feladatok hatékonyságából, a visszajelzésekből, és ez alapján módosítani a feldolgozási folyamatokon.
Az alábbi "kisszótár" segíthet az AI alapfogalmainak megértésében, hogy aztán a későbbiekben elmagyarázhassuk, milyen konkrét alkalmazási módjai, felhasználási területei, üzleti előnyei lehetnek a technológiának.
A mesterséges intelligencia a nagyközönség számára talán a ChatGPT megjelenésével vált igazán jelenkorivá. Az OpenAI fejlesztésének első, bárki által tesztelhető változata 2022 novemberében jelent meg, azóta pedig újabb és újabb, egyre összetettebb és fejlettebb modellek érkeznek.
A ChatGPT alapvetően egy chatbot, tehát egy olyan felület, ahol begépelt kérdésekre, felvetésekre válaszol a rendszer. Újszerűsége abból adódik, hogy a fent említett nagy nyelvi modell megközelítést használja. Itt már tehát nem olyan egyszerű kifejezéseket kell használnunk, mint egy böngésző keresőjében, a "csoportmunka rendszer magyar megfizethető cloud" helyett fogalmazhatunk emberi módon, és megkérhetjük: "Mondj példát olyan csoportmunka-rendszerre, amely elérhető magyarul, egy kisvállalkozás számára is megfizethető, és cloud alapokon működik, hogy több telephelyen vagy távmunkában is használható legyen".
Ez a megközelítés megnyitja a felhasználói kört, a hozzáértőkön kívül gyakorlatilag bárki számára elérhetővé teszi az információk megismerését, hiszen normál, emberi megfogalmazással kérdezhetünk és így kapunk válaszokat is, ráadásul ezt beszélgetéssé bővíthetjük, részletekről érdeklődhetünk, de akár vitatkozhatunk is a rendszerrel.
A ChatGPT első iterációját még jó pár kritika érte, főleg az úgynevezett "hallucinációk" miatt: ez azt jelentette, hogy a rendszer még akkor is igyekezett a felhasználók kedvében járni, ha nem rendelkezett pontos adatokkal, és ilyenkor bizony valótlanságokat is tényként közölt. A legújabb rendszermotor (ez cikkünk megírásának idején a 4o verzió) azonban már ezen a téren is sokat fejlődött, ráadásul minden eddiginél emberibb megközelítésű, képes akár a beszélgetőpartner érzelmi rezdüléseit is felismerni és erre reagálni.
Nem csoda, hogy az elmúlt években lépten-nyomon kezdtek hasonló fejlesztésekbe a tech-világ óriásai, de teljesen új versenyzők is felbukkantak a piacon. A Google már keresőjébe is beépíti a Gemini modellt, míg Kínából is érkezett egy jóval erőforrás-kímélőbb megoldás, a DeepSeek, amely ismét felbolydította az AI-chatbotok világát.
Az OpenAI újdonsága nagyon hamar betört az üzleti életbe is, hiszen egy sor területen képes felgyorsítani a folyamatokat, kiváltani a lassabb emberi feldolgozást és akár költséghatékonyabbá tenni a működést. Íme néhány olyan munkakör, amelyben ma már kiválóan helyt áll a ChatGPT, vagy hasonló AI-chatbotok:
A ChatGPT és társainak megjelenése után sem állt meg az élet, hiszen érezhető volt az igény egy ennél is specializáltabb, üzleti életben jól használható megoldás kifejlesztésére. Az úgynevezett intelligens AI ügynökök (agentic AI) több szempontból is különböznek a hagyományos AI-rendszerektől, az alábbiakban erre hozunk néhány példát.
A hagyományos AI leginkább egy adott feladatra van betanítva, például arcfelismerésre, szövegfordításra. Ehhez képest az agentic AI képes önálló célokat kezelni, tervezni, dönteni és több lépésen keresztül eljutni a megoldásig.
Míg a hagyományos AI még mindig emberi parancsra hajt végre feladatot, az agentic AI önállóan is ki tud választani feladatokat, ezeket végrehajtja, sőt a környezet változásaira reagál.
A hagyományos AI nem rendelkezik hosszabb távú stratégiával, hiszen a pillanatnyi kérdések megválaszolására, a jelenlegi problémák megoldására tervezték. Az agentic AI viszont már képes hosszú távú tervezésre, lépések lebontására, és tanul a visszacsatolásokból.
A hagyományos AI megoldásoknak vagy egyáltalán nincs hosszú távú memóriája, vagy ennek elérése körülményes és megosztott más rendszerekkel és felhasználókkal. Az agentic AI ehhez képest tárolja a múltbeli tapasztalatokat, és ezek alapján képes fejlődni, változtatni a viselkedésén.
Összességében tehát egy hagyományos AI chatbot válaszol a kérdéseidre, míg egy intelligens AI ügynök nem csak válaszol, hanem magától megkeresi a naptáradban a szabad időpontokat, egyeztet a kollégáddal, és lefoglalja a tárgyalót, aznapra emlékeztetőt állít be és akár az aktuális időjárási, forgalmi helyzettől függően ennek is változtatja az időpontját, hogy biztosan odaérj – mindezt proaktívan, külön utasítás nélkül.
Ilyen agentic AI megoldásokból szintén egyre több jelenik meg, például az Atlassian Rovo, a Microsoft Copilot vagy akár egy adott nagyvállalatra "testreszabott" saját rendszerek. Az Atlassian Rovo alapvetően egy AI-alapú tudás-ügynök, amely többféle rendszerből (többek között Jira, Confluence, Slack) képes információt beszerezni, összefoglalni és ajánlani. Segítségével például egy vezető egyszerűen megkérdezheti, hogy "milyen projektek csúsznak és miért", majd a Rovo a Jira adatokból és Confluence jegyzetekből egy könnyen átlátható, részletes riportot készít.
A Copilot-típusú megoldások közé tartozik a Microsoft 365 Copilot, a GitHub Copilot vagy a Google Duet AI, amelyek leginkább arra specializálódtak, hogy bizonyos feladatok elvégzése közben hasznos javaslatokat tegyenek, például dokumentumok szerkesztésekor, üzenetek írásakor vagy kódolás során.
Az intelligens AI ügynököknek már most is megannyi felhasználási területe létezik, és ezek köre folyamatosan bővül. Íme néhány példa:
A megfelelő AI-megoldások beépítése mindenképpen előnyt jelenthet többféle szempontból, végeredményben pedig a vállalat működése, hatékonysága, profitabilitása és akár külső megítélése is pozitívan változhat. Néhány példa ezekre:
Az Atlassian által összeállított whitepaper, a "A CEO's guide to AI-powered teamwork" jól megfogalmazza a technológia jelenlegi helyzetét: "Ahogy egyre több vállalat vezet be intelligens szoftveres segítőket, lehetősége van csapata erejének növelésére azáltal, hogy képessé teszi őket a rutinfeladatok automatizálására és arra, hogy hasznos javaslatokat kapjanak a megfelelő kontextusban."
Ahogy eddigi összeállításunkból is kitűnik, mindössze néhány év alatt az AI egyfajta sci-fi jövőképből egy mindenki által elérhető valósággá változott. A technológiát ugyanúgy használhatja érdeklődő amatőr és a vállalatok hatékonyságát megcélzó üzleti vezető, az AI egyre több olyan alkalmazási módot kínál, amelyről nem érdemes lemaradni.
Cikkünk második részében még részletesebben írunk az AI üzleti felhasználási területeiről gyakorlati példák felhasználásával, de szót ejtünk az etikai és jogi kérdésekről is. Ha pedig felkeltettük az érdeklődésedet, és szeretnéd élőben megtapasztalni, hogyan formálja az AI a vállalati világot, gyere el a 10. Meta-INF Day-re 2025. június 4–5-én, ahol hazai és nemzetközi szakértők mutatják be a legújabb trendeket, Atlassian-megoldásokat és gyakorlati tippeket a csapatod felgyorsításához!