This post was last updated more than 1 year ago. Some content may be out of date.
Az Atlassian bejelentette, hogy fokozatosan kivezeti az Atlassian Data Center termékeket, az átállás három év alatt zajlik majd le. A META-INF az Atlassiannal közösen minden szükséges támogatást biztosít ahhoz, hogy a Data Centerről a felhőre történő váltás zökkenőmentes legyen.
Az Atlassian adatai szerint világszerte a több mint 300 ezer ügyfelük 99 százaléka, köztük a szigorúan szabályozott iparágakban működő nagyvállalatok 75 százaléka már most a felhő előnyeit élvezi. Ezek az ügyfelek jelentős előnyöket tapasztalnak, beleértve a befektetés 300 százalékos megtérülését az akár több millió dolláros eszközmegtakarításnak köszönhetően, valamint az akár 80 százalékkal gyorsabb projektátadást.
Jellemzően azok a nagy szervezetek használnak még adatközponti megoldásokat, ahol kihívást jelent az adatszuverenitás és megfelelőség biztosítása, a hosszú távú költségmenedzsment, vagy éppen korlátozott a felhőelérés lehetősége.
A vállalat évek óta a felhőmegoldások fejlesztését helyezte előtérbe, és bár eddig nem jelezte, hogy a Data Center termékek kivezetése napirenden van, a tanácsadó partnerek – köztük a META-INF – már régóta felhívják a figyelmet a DC-vel kapcsolatos kockázatokra.
Az Atlassian társalapító-vezérigazgatója, Mike Cannon-Brookes blogbejegyzésében úgy fogalmazott: a kivezetés azért vált szükségessé, mert a Data Center termékek már nem képesek teljesíteni az ügyfelek felé tett alapígéretet – a csapatmunka felpörgetését, a versenyképesség megőrzését és az innováció gyorsítását. Ezek az eredmények szerinte csak a felhőplatform segítségével érhetők el maradéktalanul.
A most közzétett ütemezés szerint a kivezetés az alábbi lépésekben történik:
Az Atlassian az új Ascend program keretében nyújt támogatást és licencmegoldásokat a meglévő Data Center ügyfeleknek, és egészen 2029. március 28-ig biztosítja, hogy magabiztosan tervezhessék meg átállásukat a felhőre. Ez idő alatt technikai támogatást és biztonsági frissítéseket is kiadnak a kritikus problémákhoz, valamint gondoskodnak arról, hogy az Atlassian Cloudhoz való csatlakozás zökkenőmentesen működjön.
A szervezetek méretétől és iparágától függően az Atlassian és a META-INF az alábbi módokon segíti az átállást:
Az Atlassian emellett további támogatást nyújt azoknak a szervezeteknek, amelyeknél speciális kihívások lassítják a felhőre váltást:
A magyarországi cégek számára a META-INF kínál felhőmigrációval kapcsolatos szolgáltatásokat, illetve tanácsadást. A META-INF két specializációval is rendelkezik, felhőmigráció (Cloud Migration) és szolgáltatásmenedzsment (Service Management) területén.
A jelenleg Data Center környezetet használó cégek számára a felhőmigrációs specializáció keretében az alábbi szolgáltatásokat kínáljuk:
Az Atlassiannak néhány évvel ezelőtt volt az utolsó hasonlóan nagy hatású bejelentése: 2020-ban közölték, hogy 2024 februárjától megszűnik a saját szerveren futó termékek támogatása. Ez érzékenyen érintette a hazai piacot, mivel a német piachoz hasonlóan Magyarországon is főként ezeket a megoldásokat használták – emlékeztetett Kecskés D. Eszter, a META-INF üzletfejlesztési menedzsere.
„A META-INF életében ekkor egy nagyon intenzív időszak kezdődött: egyrészt képeztük magunkat a felhő témájában, másrészt az early adopter ügyfeleket migráltuk át, mint például a szoftverfejlesztő Graphisoftot, a norvég Hydro magyar leányvállalatát, vagy a félvezetőkkel foglalkozó Semilabot. 2022-ben már úgy láttuk, hogy az on-premise és a cloud termékek funkciói között akkora különbségek vannak, mintha egy kőkorszaki és egy modern megoldást próbálnánk összehasonlítani” – mondta.
Az early adopterek mellett azonban akadnak olyan ügyfelek, akik bármi áron az on-premise megoldáson akarnak maradni, ezek jellemzően állami vagy kiemelten szenzitív adatokkal dolgozó cégek. Az esetükben különösen gyakoriak az adatbiztonsággal kapcsolatos kérdések, de a 2025-ös TEAM konferencián bejelentett Private Cloud szolgáltatással ezek is megnyugtatóan rendezhetők.
Közülük is speciális kihívásokkal kell szembenézniük a pénzügyi szervezeteknek az MNB rendeleteinek, illetve az uniós DORA-rendeletnek való megfelelési kényszer miatt. De már jelenleg is számos bank, illetve biztosító van a felhőn, így ezeket az akadályokat át tudjuk együtt ugrani.
Vannak olyan nagyvállalatok is, amelyek egyszerűen büszkék arra, amit hosszú évek alatt az adatközpontjukban felépítettek, és még nem állnak készen arra, hogy ezt „feladják”. Pedig jól látszik: a felhőbe váltás a folyamatok átalakítását és optimalizálását vonja maga után, mint például a Build a Rocket Boy játékfejlesztő cég esetében. On-premise környezetben is lehet jó rendszert építeni, de cloudban, többek között a Teamwork Graph, a mesterséges intelligencia és a platformszemlélet révén mindenképp magasabb szintre emelhető.
A kérdés tehát inkább az, hogy az átállási kényszer „átoknak” számít-e, vagy inkább egy szükséges lökésnek. Gondoljunk bele: ha valaki 1–2 évvel ezelőtt meghozta volna a döntést a migrációra, már jó ideje élvezhetné az előnyöket, és versenyelőnybe kerülhetett volna a piacon. Emiatt sem érdemes halogatni sokáig az átállást, de amiatt sem, mivel a menetrend alapján fokozatosan egyre több korláttal kell szembenézniük a DC-s ügyfeleknek – hangsúlyozta Kecskés D. Eszter.
Hozzátette: a magyar piac egyébként a CEE régióban élen jár a felhőmigráció terén, érdekes módon például Lengyelországban rosszabb a DC/Cloud arány, mint itthon.
Ez a bejegyzés több mint 1 éve frissült utoljára, a tartalom bizonyos elemei elavultak lehetnek.
Az Atlassian bejelentette, hogy fokozatosan kivezeti az Atlassian Data Center termékeket, az átállás három év alatt zajlik majd le. A META-INF az Atlassiannal közösen minden szükséges támogatást biztosít ahhoz, hogy a Data Centerről a felhőre történő váltás zökkenőmentes legyen.
Az Atlassian adatai szerint világszerte a több mint 300 ezer ügyfelük 99 százaléka, köztük a szigorúan szabályozott iparágakban működő nagyvállalatok 75 százaléka már most a felhő előnyeit élvezi. Ezek az ügyfelek jelentős előnyöket tapasztalnak, beleértve a befektetés 300 százalékos megtérülését az akár több millió dolláros eszközmegtakarításnak köszönhetően, valamint az akár 80 százalékkal gyorsabb projektátadást.
Jellemzően azok a nagy szervezetek használnak még adatközponti megoldásokat, ahol kihívást jelent az adatszuverenitás és megfelelőség biztosítása, a hosszú távú költségmenedzsment, vagy éppen korlátozott a felhőelérés lehetősége.
A vállalat évek óta a felhőmegoldások fejlesztését helyezte előtérbe, és bár eddig nem jelezte, hogy a Data Center termékek kivezetése napirenden van, a tanácsadó partnerek – köztük a META-INF – már régóta felhívják a figyelmet a DC-vel kapcsolatos kockázatokra.
Az Atlassian társalapító-vezérigazgatója, Mike Cannon-Brookes blogbejegyzésében úgy fogalmazott: a kivezetés azért vált szükségessé, mert a Data Center termékek már nem képesek teljesíteni az ügyfelek felé tett alapígéretet – a csapatmunka felpörgetését, a versenyképesség megőrzését és az innováció gyorsítását. Ezek az eredmények szerinte csak a felhőplatform segítségével érhetők el maradéktalanul.
A most közzétett ütemezés szerint a kivezetés az alábbi lépésekben történik:
Az Atlassian az új Ascend program keretében nyújt támogatást és licencmegoldásokat a meglévő Data Center ügyfeleknek, és egészen 2029. március 28-ig biztosítja, hogy magabiztosan tervezhessék meg átállásukat a felhőre. Ez idő alatt technikai támogatást és biztonsági frissítéseket is kiadnak a kritikus problémákhoz, valamint gondoskodnak arról, hogy az Atlassian Cloudhoz való csatlakozás zökkenőmentesen működjön.
A szervezetek méretétől és iparágától függően az Atlassian és a META-INF az alábbi módokon segíti az átállást:
Az Atlassian emellett további támogatást nyújt azoknak a szervezeteknek, amelyeknél speciális kihívások lassítják a felhőre váltást:
A magyarországi cégek számára a META-INF kínál felhőmigrációval kapcsolatos szolgáltatásokat, illetve tanácsadást. A META-INF két specializációval is rendelkezik, felhőmigráció (Cloud Migration) és szolgáltatásmenedzsment (Service Management) területén.
A jelenleg Data Center környezetet használó cégek számára a felhőmigrációs specializáció keretében az alábbi szolgáltatásokat kínáljuk:
Az Atlassiannak néhány évvel ezelőtt volt az utolsó hasonlóan nagy hatású bejelentése: 2020-ban közölték, hogy 2024 februárjától megszűnik a saját szerveren futó termékek támogatása. Ez érzékenyen érintette a hazai piacot, mivel a német piachoz hasonlóan Magyarországon is főként ezeket a megoldásokat használták – emlékeztetett Kecskés D. Eszter, a META-INF üzletfejlesztési menedzsere.
„A META-INF életében ekkor egy nagyon intenzív időszak kezdődött: egyrészt képeztük magunkat a felhő témájában, másrészt az early adopter ügyfeleket migráltuk át, mint például a szoftverfejlesztő Graphisoftot, a norvég Hydro magyar leányvállalatát, vagy a félvezetőkkel foglalkozó Semilabot. 2022-ben már úgy láttuk, hogy az on-premise és a cloud termékek funkciói között akkora különbségek vannak, mintha egy kőkorszaki és egy modern megoldást próbálnánk összehasonlítani” – mondta.
Az early adopterek mellett azonban akadnak olyan ügyfelek, akik bármi áron az on-premise megoldáson akarnak maradni, ezek jellemzően állami vagy kiemelten szenzitív adatokkal dolgozó cégek. Az esetükben különösen gyakoriak az adatbiztonsággal kapcsolatos kérdések, de a 2025-ös TEAM konferencián bejelentett Private Cloud szolgáltatással ezek is megnyugtatóan rendezhetők.
Közülük is speciális kihívásokkal kell szembenézniük a pénzügyi szervezeteknek az MNB rendeleteinek, illetve az uniós DORA-rendeletnek való megfelelési kényszer miatt. De már jelenleg is számos bank, illetve biztosító van a felhőn, így ezeket az akadályokat át tudjuk együtt ugrani.
Vannak olyan nagyvállalatok is, amelyek egyszerűen büszkék arra, amit hosszú évek alatt az adatközpontjukban felépítettek, és még nem állnak készen arra, hogy ezt „feladják”. Pedig jól látszik: a felhőbe váltás a folyamatok átalakítását és optimalizálását vonja maga után, mint például a Build a Rocket Boy játékfejlesztő cég esetében. On-premise környezetben is lehet jó rendszert építeni, de cloudban, többek között a Teamwork Graph, a mesterséges intelligencia és a platformszemlélet révén mindenképp magasabb szintre emelhető.
A kérdés tehát inkább az, hogy az átállási kényszer „átoknak” számít-e, vagy inkább egy szükséges lökésnek. Gondoljunk bele: ha valaki 1–2 évvel ezelőtt meghozta volna a döntést a migrációra, már jó ideje élvezhetné az előnyöket, és versenyelőnybe kerülhetett volna a piacon. Emiatt sem érdemes halogatni sokáig az átállást, de amiatt sem, mivel a menetrend alapján fokozatosan egyre több korláttal kell szembenézniük a DC-s ügyfeleknek – hangsúlyozta Kecskés D. Eszter.
Hozzátette: a magyar piac egyébként a CEE régióban élen jár a felhőmigráció terén, érdekes módon például Lengyelországban rosszabb a DC/Cloud arány, mint itthon.