A Jira Server bevezetése hét éve történt meg a norvég Hydro vállalatnál a cég belső szolgáltatóközpontja, a Global Business Services IT csapata által. Az új eszköz és a kapcsolódó megoldások hamar népszerűvé váltak, így a cégen belüli Atlassian felhasználók száma gyorsan növekedésnek indult. Az átlag felhasználók száma jelenleg kb. 1200 fő, akik főleg szolgáltatói munkakörökből kerülnek ki. Természetesen a más területeken dolgozók is hozzáférhetnek a Jira-hoz, így előfordult, hogy az aktív Jira felhasználók száma elérte a 2800 főt is.
Ma már a felhasználók a mindennapi feladatok elvégzéséhez számos Atlassian terméket használnak. A Jira Software a projektmenedzsmentmeghatározó eleme, míg a Jira Service Management (JSM) mára háttérbe szorult.
A Confluence-ben tárolják és szervezik a tudásbázisuk jelentős részét, a Bitbucket-et pedig egy szűk, de lelkes felhasználói kör használja verziókövetésre és a kódbázis-kezelésre.
A Jira Server támogatásának 2020-as megszűnése jelentős döntés elé állította a céget. A munkakörnyezetük magas komplexitásából adódóan egy hosszabb, két éves tervezést indítottak. Ezalatt az idő alatt felmérték saját igényeiket és a rendelkezésreálló alternatívákat, hogy eldöntsék, vajon a vállalat szükségletei indokolják-ea rendszer további használatát és a Jira Cloud migrációt.
Szektor: Alumínium- és energia
Helyszín: Nemzetközi cég magyar telephelye
Követelmények:
Felhasznált Atlassian termékek: Jira Software Cloud, Confluence Cloud, Bitbucket Cloud
A migrációt megelőzően további fontos kérdés volt a szenzitív adatok biztonságos tárolása és kezelése, hiszen mint minden felhő alapú megoldás esetén, ezek egy külső környezetben történnek. A cég fokozott elővigyázatossága nem előzmény nélküli, korábban már egy súlyosabb kibertámadás áldozatai voltak. A gyors és sikeres talpra állásuk után a Hydro még nagyobb figyelmet fordít adataik biztonságára.
“Azt is mondhatom, hogy a kibertámadást követően lett egy kis üldözési mániánk, így extra biztonságossá akartunk tenni mindent. Az Atlassian megfelelt a kritériumainknak" - Matula Dávid, Application Product Owner
Visszatérő tendencia - akár a META-INF ügyfélkörében is - hogy sokan a Data Center alapú megoldás mellett teszik le a voksukat, még ha anyagilag nem is éri meg nekik, mivel teljes kontrollt szeretnének adataik felett. Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy a felhőszolgáltatók komoly felelősséget vállalnak az adatvédelem terén. Ha adatszivárgás történik, szigorú jogieljárások indulnak, amelyek a szolgáltató számára komoly anyagi és reputációs veszteséget jelenthetnek. Ezért az Atlassian és más felhő alapú szolgáltatást nyújtó cégek is ugyanannyira érdekeltek ügyfeleik adatainak biztonságában, és mindent megtesznek azok védelmében.
Az Atlassian Trust dokumentumait, az összes releváns certifikációt és adatvédelmi elvet alaposan megvizsgálva megfelelőnek találták a Jira Cloud adatkezelésre és biztonságra vonatkozó folyamatait.
A gondos tervezést és belső vizsgálatot követően végül megszületett a döntés, mely során a Hydro a Jira Cloud és Confluence Cloud mellett tette le a voksát.
Magát a migrációs folyamatot kicsiben, a Confluence átmozgatásával kezdték. Ez egyfajta pilot projektként szolgált, mely során fel tudták mérni,hogy maga a teljes migráció milyen kihívásokat hordozhat magában, és milyen szintű további előkészületeket igényel.
Második lépés a Jira előkészítése volt, amely ugyan sokban különbözik a Confluence-től, mégis sok, az utóbbihoz kapcsolódóan tapasztalt folyamat és megoldás volt segítségükre, így biztosítva a kollégáknak nyújtott szolgáltatás stabilitását és kényelmességét.
Harmadik lépésben pedig, mivel a projektenkénti átvitel módszere bizonyult számukra jobb megoldásnak, egyes projekteket változtatás nélkül, másokat pedig részleges vagy teljes újragondolás után migráltak. Itt fontos megemlíteni, hogy az újragondolt projektek kisebb részén itt-ott finomhangolni kellett még az átvitelt követően is. Erre egyszerűen azért volt szükség, mert a Cloud biztosított olyan új és a csapataik számára előnyös funkciókat, amire a szerver környezetben csak előkészülni lehetett, a tényleges módosítás és új funkcióbevezetés már a Cloud-ban történt meg.
A migrációs folyamat során felmerült elakadásoknál a Hydro támaszkodott az Atlassian Supportra és a META-INF tanácsadására is, akiktől gyors és megbízható választ kaptak felmerülő kérdéseikre.
A migráció anyagi vonzatait vizsgálva érdekes megállapításra jutott a cég. Bár a licenszdíjak összehasonlítása során a Cloud-alapú megoldások mintegy 15-20%-kal drágábbnak bizonyultak a Server-alapú megoldásoknál, amikor az üzemeltetés és a szükséges erőforrások költségeit is figyelembe vették, a kép megváltozott.
Erőforrásigény szempontjából a Cloud-alapú megoldások hatékonyabbak, így a teljes költséget vizsgálva hosszú távon gazdaságosabbnak bizonyult a felhők közé emelkedni a vállalat számára. Ez a felismerés kritikus szerepet játszott a Jira Cloud melletti döntésben.
Már a migrációs folyamat során is számos előnyét megtapasztalták az Atlassian Cloud környezetnek a hagyományos Jira Serverrel szemben.
Az első, legszembetűnőbb változás a Jira Cloud felhasználói felülete volt, mely a kollégák visszajelzései alapján sokkal jobban kézre áll, gyorsabb és hatékonyabb vele a munkavégzés. A Cloud segítségével a projektek jobban kezelhetők a csapattagok által, anélkül, hogy a Jira adminisztrátornak be kellene avatkoznia. Ezáltal az adminisztrátor több időt tud fordítani más fontos kérdések megoldására.
Továbbá a bővítmények (add-onok) esetében is nagy előrelépés volt érzékelhető. Míg a szerver alapú rendszerben 18 különböző bővítményt használtak, a Cloud-alapú rendszerben ez a szám 10 alá csökkent. Emellett a választék szélesebb lett, és sok esetben a bővítmények is jobbak lettek. Erre többek között, jó példa a Scriptrunner, ami a szerveren még kötelező elem volt,a felhőben viszont nem volt szükség rá, a Jira Automation szinte teljesen kiváltotta azt.
Végül, de nem utolsósorban a levelezés és az értesítések kiküldése is simábban használható a Cloud-alapú rendszerben.
Bár a migráció oroszlánrésze már lezajlott, ez még korántsem a folyamatvége. Egyes, cégen belüli csapatok még ragaszkodnak ahhoz, hogy a jelenleg futóprojektjeiket a Jira Server környezetben kezeljék le, így számukra még hátravan a migráció.
Sok más vállalathoz hasonlóan a Hydrot is nagy kihívás elé állította a Jira Cloud migrációs folyamata, de a belső szakértelemnek, a gondos előkészítésnek és tervezésnek, és a külső segítségének köszönhetően sikerrel vették az akadályt.
A norvég Hydro az alumínium- és energiaipari szektor egyik kulcsszereplője, jelentős hazai és globális jelenléttel. A cég világszerte 40 országban van jelen és több mint 32 000 alkalmazottat foglalkoztat. Szolgáltatásaik számos iparágat lefednek, külön kiemelve a prémium autóipart, ahol olyan gyártókkal dolgoznak együtt, mint a Tesla, a Jaguar vagy a Porsche. A Hydro globálisan működő belső szolgáltatóközpontja, a Hydro Global Business Services (GBS) komplex HR, pénzügyi és informatikai szolgálatásokat nyújt az anyavállalatnak. A magyar központ körülbelül 450 dolgozóval működik, ami a szervezet egyik legfőbb IT szakértői bázisát is adja.
Jira Software
A Jira Software az Atlassian saját fejlesztésű feladat- és projektkövető terméke, amely lehetővé teszi a hibakezelést és az agilis projektmenedzsmentet. Alkalmazható agilis és Waterfall modellben is tervezésre, priorizálásra és nyomon követésre.
Bitbucket
Élvonalbeli Jira-integrációval és beépített CI-/CD-eszközökkel a Bitbucket natív Git-eszközt kínál az Atlassian Open DevOps megoldásához. Segíti az együttműködést a kódírásban a beágyazott megjegyzésekkel és változtatási kérelmekkel. Lehetővé teszi a Git-adattárak kezelését és megosztását a szoftver buildeléséhez és szállításához.
Confluence
A Confluence a távoli hozzáférést hatékonyan támogató csoportmunka-felület, ahol találkozik a tudás és a kollaboráció. Úgy tervezték, hogy segítsen a csapatoknak többet elérni együtt azáltal, hogy felületet biztosít a munka egy helyen történő létrehozásához, szervezéséhez és az együttműködéshez gyakorlatilag bárhonnan.
If you want to try out Email This Issue, check it out on the Atlassian Market Place or contact our team for further assistance!
A Jira Server bevezetése hét éve történt meg a norvég Hydro vállalatnál a cég belső szolgáltatóközpontja, a Global Business Services IT csapata által. Az új eszköz és a kapcsolódó megoldások hamar népszerűvé váltak, így a cégen belüli Atlassian felhasználók száma gyorsan növekedésnek indult. Az átlag felhasználók száma jelenleg kb. 1200 fő, akik főleg szolgáltatói munkakörökből kerülnek ki. Természetesen a más területeken dolgozók is hozzáférhetnek a Jira-hoz, így előfordult, hogy az aktív Jira felhasználók száma elérte a 2800 főt is.
Ma már a felhasználók a mindennapi feladatok elvégzéséhez számos Atlassian terméket használnak. A Jira Software a projektmenedzsmentmeghatározó eleme, míg a Jira Service Management (JSM) mára háttérbe szorult.
A Confluence-ben tárolják és szervezik a tudásbázisuk jelentős részét, a Bitbucket-et pedig egy szűk, de lelkes felhasználói kör használja verziókövetésre és a kódbázis-kezelésre.
A Jira Server támogatásának 2020-as megszűnése jelentős döntés elé állította a céget. A munkakörnyezetük magas komplexitásából adódóan egy hosszabb, két éves tervezést indítottak. Ezalatt az idő alatt felmérték saját igényeiket és a rendelkezésreálló alternatívákat, hogy eldöntsék, vajon a vállalat szükségletei indokolják-ea rendszer további használatát és a Jira Cloud migrációt.
Szektor: Alumínium- és energia
Helyszín: Nemzetközi cég magyar telephelye
Követelmények:
Felhasznált Atlassian termékek: Jira Software Cloud, Confluence Cloud, Bitbucket Cloud
A migrációt megelőzően további fontos kérdés volt a szenzitív adatok biztonságos tárolása és kezelése, hiszen mint minden felhő alapú megoldás esetén, ezek egy külső környezetben történnek. A cég fokozott elővigyázatossága nem előzmény nélküli, korábban már egy súlyosabb kibertámadás áldozatai voltak. A gyors és sikeres talpra állásuk után a Hydro még nagyobb figyelmet fordít adataik biztonságára.
“Azt is mondhatom, hogy a kibertámadást követően lett egy kis üldözési mániánk, így extra biztonságossá akartunk tenni mindent. Az Atlassian megfelelt a kritériumainknak" - Matula Dávid, Application Product Owner
Visszatérő tendencia - akár a META-INF ügyfélkörében is - hogy sokan a Data Center alapú megoldás mellett teszik le a voksukat, még ha anyagilag nem is éri meg nekik, mivel teljes kontrollt szeretnének adataik felett. Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy a felhőszolgáltatók komoly felelősséget vállalnak az adatvédelem terén. Ha adatszivárgás történik, szigorú jogieljárások indulnak, amelyek a szolgáltató számára komoly anyagi és reputációs veszteséget jelenthetnek. Ezért az Atlassian és más felhő alapú szolgáltatást nyújtó cégek is ugyanannyira érdekeltek ügyfeleik adatainak biztonságában, és mindent megtesznek azok védelmében.
Az Atlassian Trust dokumentumait, az összes releváns certifikációt és adatvédelmi elvet alaposan megvizsgálva megfelelőnek találták a Jira Cloud adatkezelésre és biztonságra vonatkozó folyamatait.
A gondos tervezést és belső vizsgálatot követően végül megszületett a döntés, mely során a Hydro a Jira Cloud és Confluence Cloud mellett tette le a voksát.
Magát a migrációs folyamatot kicsiben, a Confluence átmozgatásával kezdték. Ez egyfajta pilot projektként szolgált, mely során fel tudták mérni,hogy maga a teljes migráció milyen kihívásokat hordozhat magában, és milyen szintű további előkészületeket igényel.
Második lépés a Jira előkészítése volt, amely ugyan sokban különbözik a Confluence-től, mégis sok, az utóbbihoz kapcsolódóan tapasztalt folyamat és megoldás volt segítségükre, így biztosítva a kollégáknak nyújtott szolgáltatás stabilitását és kényelmességét.
Harmadik lépésben pedig, mivel a projektenkénti átvitel módszere bizonyult számukra jobb megoldásnak, egyes projekteket változtatás nélkül, másokat pedig részleges vagy teljes újragondolás után migráltak. Itt fontos megemlíteni, hogy az újragondolt projektek kisebb részén itt-ott finomhangolni kellett még az átvitelt követően is. Erre egyszerűen azért volt szükség, mert a Cloud biztosított olyan új és a csapataik számára előnyös funkciókat, amire a szerver környezetben csak előkészülni lehetett, a tényleges módosítás és új funkcióbevezetés már a Cloud-ban történt meg.
A migrációs folyamat során felmerült elakadásoknál a Hydro támaszkodott az Atlassian Supportra és a META-INF tanácsadására is, akiktől gyors és megbízható választ kaptak felmerülő kérdéseikre.
A migráció anyagi vonzatait vizsgálva érdekes megállapításra jutott a cég. Bár a licenszdíjak összehasonlítása során a Cloud-alapú megoldások mintegy 15-20%-kal drágábbnak bizonyultak a Server-alapú megoldásoknál, amikor az üzemeltetés és a szükséges erőforrások költségeit is figyelembe vették, a kép megváltozott.
Erőforrásigény szempontjából a Cloud-alapú megoldások hatékonyabbak, így a teljes költséget vizsgálva hosszú távon gazdaságosabbnak bizonyult a felhők közé emelkedni a vállalat számára. Ez a felismerés kritikus szerepet játszott a Jira Cloud melletti döntésben.
Már a migrációs folyamat során is számos előnyét megtapasztalták az Atlassian Cloud környezetnek a hagyományos Jira Serverrel szemben.
Az első, legszembetűnőbb változás a Jira Cloud felhasználói felülete volt, mely a kollégák visszajelzései alapján sokkal jobban kézre áll, gyorsabb és hatékonyabb vele a munkavégzés. A Cloud segítségével a projektek jobban kezelhetők a csapattagok által, anélkül, hogy a Jira adminisztrátornak be kellene avatkoznia. Ezáltal az adminisztrátor több időt tud fordítani más fontos kérdések megoldására.
Továbbá a bővítmények (add-onok) esetében is nagy előrelépés volt érzékelhető. Míg a szerver alapú rendszerben 18 különböző bővítményt használtak, a Cloud-alapú rendszerben ez a szám 10 alá csökkent. Emellett a választék szélesebb lett, és sok esetben a bővítmények is jobbak lettek. Erre többek között, jó példa a Scriptrunner, ami a szerveren még kötelező elem volt,a felhőben viszont nem volt szükség rá, a Jira Automation szinte teljesen kiváltotta azt.
Végül, de nem utolsósorban a levelezés és az értesítések kiküldése is simábban használható a Cloud-alapú rendszerben.
Bár a migráció oroszlánrésze már lezajlott, ez még korántsem a folyamatvége. Egyes, cégen belüli csapatok még ragaszkodnak ahhoz, hogy a jelenleg futóprojektjeiket a Jira Server környezetben kezeljék le, így számukra még hátravan a migráció.
Sok más vállalathoz hasonlóan a Hydrot is nagy kihívás elé állította a Jira Cloud migrációs folyamata, de a belső szakértelemnek, a gondos előkészítésnek és tervezésnek, és a külső segítségének köszönhetően sikerrel vették az akadályt.
A norvég Hydro az alumínium- és energiaipari szektor egyik kulcsszereplője, jelentős hazai és globális jelenléttel. A cég világszerte 40 országban van jelen és több mint 32 000 alkalmazottat foglalkoztat. Szolgáltatásaik számos iparágat lefednek, külön kiemelve a prémium autóipart, ahol olyan gyártókkal dolgoznak együtt, mint a Tesla, a Jaguar vagy a Porsche. A Hydro globálisan működő belső szolgáltatóközpontja, a Hydro Global Business Services (GBS) komplex HR, pénzügyi és informatikai szolgálatásokat nyújt az anyavállalatnak. A magyar központ körülbelül 450 dolgozóval működik, ami a szervezet egyik legfőbb IT szakértői bázisát is adja.
Jira Software
A Jira Software az Atlassian saját fejlesztésű feladat- és projektkövető terméke, amely lehetővé teszi a hibakezelést és az agilis projektmenedzsmentet. Alkalmazható agilis és Waterfall modellben is tervezésre, priorizálásra és nyomon követésre.
Bitbucket
Élvonalbeli Jira-integrációval és beépített CI-/CD-eszközökkel a Bitbucket natív Git-eszközt kínál az Atlassian Open DevOps megoldásához. Segíti az együttműködést a kódírásban a beágyazott megjegyzésekkel és változtatási kérelmekkel. Lehetővé teszi a Git-adattárak kezelését és megosztását a szoftver buildeléséhez és szállításához.
Confluence
A Confluence a távoli hozzáférést hatékonyan támogató csoportmunka-felület, ahol találkozik a tudás és a kollaboráció. Úgy tervezték, hogy segítsen a csapatoknak többet elérni együtt azáltal, hogy felületet biztosít a munka egy helyen történő létrehozásához, szervezéséhez és az együttműködéshez gyakorlatilag bárhonnan.