Szolgáltatásmenedzsment nem IT, hanem HR környezetben

Challenges

Az Antenna Hungária Zrt. HR osztálya sokrétű feladatokat lát el, beleértve a bérszámfejtést, cafeteriát, munkaidő-nyilvántartást, jogi kérdéseket, munkaerő-felvételt és helyettesítést. Foglalkoznak képzéssel, fejlesztéssel, teljesítményértékeléssel és a szakszervezettel való kapcsolattartással is. Az osztály gyakran kap igényeket a munkavállalóktól és vezetőktől, például nyugdíjazással, munkaidő-nyilvántartással, betegszabadsággal, új munkaerő felvételével, riportokkal, béremeléssel és más témákkal kapcsolatban.

Az ilyen nagyságrendű és komplexitású szervezetben létfontosságú egy hatékony és stabil HR-rendszer, amely képes kezelni a HR folyamatokat, továbbá támogatja a cég növekedését és rugalmas adaptációját. 

Teljesítményértékelés, új rendszerben

Az Antenna Hungária HR folyamatai megújításának és fejlesztésének első lépése egy pilot projekt, egy Jira alapú teljesítményértékelő rendszer bevezetése volt, melynek felépítésében a META-INF szakértői csapata segített. 

“A motiváció egyik alappillére az volt, hogy a dolgozó érezze azt, hogy van eredménye annak, hogy ő dolgozik, és van egy keretrendszer, melyben átbeszélhetik, hogyan teljesít a cégben, illetve milyen fejlődési és karrier lehetőségei vannak.”

Renner Mónika, HR folyamatokért felelős vezető, Antenna Hungária Zrt.

A kitűzött célok mentén szigorú elvárások is megfogalmazódtak a cég felől az új rendszert illetően. Az első és talán legfontosabb, hogy legyen könnyen kezelhető és felhasználóbarát, mely nem igényel folyamatos IT támogatást a bevezetése után. 

Ezzel együtt fontos volt a torzítások minimalizálása: a rendszernek lehetővé kellett tennie, hogy a vezetők és a munkavállalók először külön-külön értékeljenek, majd a vélemények összevetése után közös értékelést készítsenek.

A HR szerepének beépítése is prioritást élvezett. A rendszeren belül egy olyan funkciót kellett biztosítani, amellyel a munkavállalók egy gombnyomással jelezhetik, ha segítségre van szükségük. A munkavállalói érdekek védelmének szintén kiemelt szerepe volt, a kollégák eszkalációs lehetőségeket kaptak, hogy ne érezhessék úgy, a vezető rájuk erőlteti a véleményét.

Nem utolsósorban pedig a rendszernek kezelhetőnek kellett lennie nagy munkavállalói létszám esetén is, automatizálással segítve a folyamatokat. Ezenfelül biztosítania kellett, hogy a teljesítményértékelések eredményei könnyen elérhetőek legyenek, lehetővé téve a riportok egyszerű készítését és a munkavállalói fejlődés folyamatos nyomon követését a vezetők és a HR számára.

Summary

Iparág: Telekommunikáció

Régió: Közép-Európa

Elvárások

  • Jira alapú teljesítményértékelő rendszer bevezetése

Bevezetett termék(ek):

  • Jira Service Management
  • Jira Core 
  • Email This Issue for Jira

Solution

Jira a színfalak mögött

A rendszer egyedi felépítésű, két Jira projekt-ből, egy Jira Service Desk projektből és egy Jira Core projekt-ből áll. Ennek elsődleges oka a költséghatékony működés volt, amit a Service Desk projekt licencelésének minimalizálásával, valamint a a Jira által kínált integrált eszközök maximális kihasználásával értek el.

A Service Desk projektben az értékelést végző kollégák egy ügyfélportálon keresztül adják fel értékeléseiket, továbbá a HR szakemberek ebben a rendszerben látják az összes értékelést, és az eredményeket is itt rögzítik. Az egyszerűbb, core projektben a vezetők végzik el az önálló értékeléseiket, valamint a végső konszenzus, azaz a közös értékelés is ebben a projektben kerül dokumentálásra.

A két projekt workflow-ja nagyban hasonlít. Jellemzően a vezetői, core projektbe dolgoznak a kollégák, innen kerülnek az adatok átszinkronizálásra a Service Desk projektbe. Szinkronizáció közben nem kézzel mozgatják afeladatokat, a Jira automatizációnak köszönhetően automatikusan lekövetik a core projekt változásait a Service Desk projekten belül.

Hogyan is néz ki pontosan a folyamat?

Az első fázisban az önértékelő kollégák a Service Desk projektben futó Customer Portal-on keresztül feladnak egy önértékelést, mely hatására egy Clone and Link issue Scriptrunner plugin létrehoz egy kapcsolt issue-t a Core projekten belül, és össze is köti ezeket. 

Maga az önértékelési portál letisztult és átlátható, a kollégák ágazati osztályt és vezetőt megadva adhatják le az értékelést, valamint ezen a felületen nézhetik vissza korábbi eredményeiket, és hagyhatják jóvá értékeléseiket is.

Amikor a bejelentő lead egy értékelést, a kiválasztott vezető kap egy e-mail értesítést. Ez a funkció a META-INF Email This Issue add-on-jával lett megvalósítva. Az e-mail teljesen testre szabott, valamint tartalmazza az értékelés linkjét, amit a vezetőnek el kell végeznie az adott kollégával kapcsolatban. 

A kapott link a Jira Core projektbe vezet, ahol két opció közül is választhat a vezető, elvégezhet egy “megfontolt” vagy egy “gyors” értékelést. Tartalom terén nem különbözik a kettő, de míg a “gyors” értékelés nem menthető el, a “megfontolt” igen, így megszakításokkal is kitölthető. 

A vezetői értékelés ugyanazokat az elemeket használja, mint a beosztottakat érintő, csak egy másik projektben. Amikor ez kitöltésre kerül, a folyamat átkerül a következő fázisba, a vezető értékelése átszinkronizálódik a Service Desk projektbe, azért, hogy minden releváns információ egy helyen legyen tárolva, megkönnyítve ezzel a későbbi riportolást is. 

Mindezek után válik elérhetővé a vezető számára a beosztottja által létrehozott issue linkje, ahol innentől szabadon megtekinthető beosztottja önértékelése, és lehetőség nyílik az összehasonlításra is.

Amint ezek a folyamatok lezajlanak, az önértékelő beosztott is kap egy értesítést e-mailben, ami egy közös, személyes értékelés megszervezésére szólítja fel a kollégát.

A megbeszélést követően a közös megegyezés alapján történő értékelést végül egy harmadik, de az előzőekkel teljesen megegyező kinézetű felületre töltik fel.

Amennyiben erre nem kerül sor, például a sok eltérő vélemény miatt, lehetőség van a HR bevonására is. Megegyezve vagy külső segítség bevonásával az issue mindenképpen átkerül “Evaluated” státuszba, amely a Jira Core projektben a workflow vége. Ekkor a konszenzus értéke átmásolásra kerül a Service Desk projektbe, valamint erről egy kommentet is készít a rendszer a Customer Portalra.

A konszenzus után a vezető számára a Core projectben látható a saját értékelése, illetve a közös értékelés. Ezek az adatok a jövőben is szabadon elérhetők a számukra.

A konszenzus eredményéről az önértékelő beosztott e-mail értesítést is kap, mely tartalmazza annak eredményeit. Továbbá kap egy linket a Customer Portalra, ahol már az említett komment formájában megjelenik az értékelésének összes részlete. A komment beágyazása a portálra azért volt szükséges, hogy a “customer” jogosultságú Jira felhasználók is szabadon elérjék az összes, értékeléssükkel kapcsolatos adatot egy helyen.

Nem utolsósorban pedig itt és ilyenkor van lehetősége elfogadni az értékelést. Amennyiben a konszenzus során megbeszélt eredmények hibásan kerültek rögzítésre, elutasításra is van lehetősége a felhasználónak. Ilyenkor a HR-t értesíti a rendszer. Amennyiben figyelmetlenség miatt nem történik meg az elfogadás manuálisan, 24 óra elteltével megtörténik automatikusan. Ezt egy ingyenes Automation add-on végzi.

Ha az adott értékelés lezárt státuszba kerül, egy egyedi mezőben rögzítve lesz, hogy ez pozitív vagy negatív módon lett-e elfogadva, valamint issue security-t állít be a rendszer az érintett vezetők részére. 

Result

Az új rendszer indulását követően, többek között a jó kommunikációnak és a profi változás kezelésnek köszönhetően, már az első 2-3 hétben a kollégák majdnem 100%-a megcsinálta az önértékelést, és a vezetői értékelések nagy része is megtörtént. A kiemelkedő eredmény remek visszajelzés volt, hogy a magas elvárásokhoz felnőve, egy átlátható, intuitív és könnyen kezelhető rendszert sikerült alkotni, amit a kollégák is szívesen használnak.

A remek eredmények további fejlesztéseket inspiráltak. Az AH teljesítményértékelő rendszere a bevezetést követően nem sokkal újabb lehetőséggel bővült, amely opcionálisan lehetővé tette a hosszú távú célkitűzések rögzítését is. Ezzel lehetőség nyílt arra, hogy a kolléga rögzíthesse év eleji karriercéljait és az általa preferált fejlődési irányt, erre építve az évközi munkáját. Továbbá a vezetők dolgát is megkönnyítette, hiszen ezen a platformon rögzíteni tudták a közösen kitűzött célokat, valamint ezek módosítása és visszakeresése is lehetővé vált.

Merre tovább?

Az új rendszer bevezetését követően az Antenna Hungária HR csapata egy remek értékelési rendszerrel büszkélkedhet, melyet a számok alapján a kollégák is jól fogadtak és szívesen használnak. 

Viszont a teljesítményértékelés csupán egy apró része a HR teljes feladatkörének, így a bevezetést követően, a jó eredményeken felbátorodva már elkezdtek gondolkodni további hasznos funkciókon, például az adóbevallással, bérszámfejtéssel vagy a Cafeteriával kapcsolatos feladatok Jira-ba való implementációján, ezzel is megkönnyítve saját és kollégáik mindennapi munkavégzését. 

About the client

Az Antenna Hungária Zrt. évtizedek óta fontos szerepet tölt be a magyar telekommunikációs szektorban, szerteágazó tevékenységet végez, beleértve az országos földfelszíni televízió- és rádióműsor-szórás és vezeték nélküli üzleti távközlést. Bár 2014 óta már a magyar állam tulajdonában van, nem tekinthető szokványos állami vállalatnak, hiszen a francia és svájci befektetők idején végrehajtott változások következtében a cég egyedi irányvonalat követ. Az AH aktívan részt vesz a gyorsan növekvő OTT (Over-the-Top) és IoT (Internet of Things - a dolgok internete) iparágakban, folyamatosan fejlesztve saját hálózatait és megoldásait.

Több mint 500 munkavállalójával az Antenna Hungária nemcsak a telekommunikációs szektor jelentős szereplője, de mint nagyszámú embert foglalkoztató munkaadó, jelentős felelősséggel tartozik munkavállalói és a munkaerőpiac egésze felé is. 

About the partner

About the product

Jira Service Management

A Jira Service Management az Atlassian szolgáltatáskezelési megoldása minden csapat számára. Segíti az IT és üzleti cspatokat azáltal, hogy minden csapatot képessé tesz minőségi szolgáltatások gyors nyújtására, átláthatóvá teszi a munkát, és felgyorsítja a munkaáramlást a fejlesztői, az IT és az üzleti csapatok között.

Jira Core

A Jira Core egy üzleti projektmenedzsment-szoftver, melynek célja a munkafolyamatok és feladatok lehető legegyszerűbb nyomonkövethetősége.

Email This Issue for Jira

Megkönnyíti az ügyfelei életét az e-mailre épülő kommunikáción keresztül. Javítja a help desk csapat produktivitását azzal, hogy lehetővé teszi számukra: a Jira elhagyása nélkül fogadhassanak és válaszolhassanak meg e-maileket.

Forrás: Szolgáltatás menedzsment nem IT, hanem HR környezetben - META-INF Atlassian Day, 2017

If you want to try out Email This Issue, check it out on the Atlassian Market Place or contact our team for further assistance!

Szolgáltatásmenedzsment nem IT, hanem HR környezetben

Kihívás

Az Antenna Hungária Zrt. HR osztálya sokrétű feladatokat lát el, beleértve a bérszámfejtést, cafeteriát, munkaidő-nyilvántartást, jogi kérdéseket, munkaerő-felvételt és helyettesítést. Foglalkoznak képzéssel, fejlesztéssel, teljesítményértékeléssel és a szakszervezettel való kapcsolattartással is. Az osztály gyakran kap igényeket a munkavállalóktól és vezetőktől, például nyugdíjazással, munkaidő-nyilvántartással, betegszabadsággal, új munkaerő felvételével, riportokkal, béremeléssel és más témákkal kapcsolatban.

Az ilyen nagyságrendű és komplexitású szervezetben létfontosságú egy hatékony és stabil HR-rendszer, amely képes kezelni a HR folyamatokat, továbbá támogatja a cég növekedését és rugalmas adaptációját. 

Teljesítményértékelés, új rendszerben

Az Antenna Hungária HR folyamatai megújításának és fejlesztésének első lépése egy pilot projekt, egy Jira alapú teljesítményértékelő rendszer bevezetése volt, melynek felépítésében a META-INF szakértői csapata segített. 

“A motiváció egyik alappillére az volt, hogy a dolgozó érezze azt, hogy van eredménye annak, hogy ő dolgozik, és van egy keretrendszer, melyben átbeszélhetik, hogyan teljesít a cégben, illetve milyen fejlődési és karrier lehetőségei vannak.”

Renner Mónika, HR folyamatokért felelős vezető, Antenna Hungária Zrt.

A kitűzött célok mentén szigorú elvárások is megfogalmazódtak a cég felől az új rendszert illetően. Az első és talán legfontosabb, hogy legyen könnyen kezelhető és felhasználóbarát, mely nem igényel folyamatos IT támogatást a bevezetése után. 

Ezzel együtt fontos volt a torzítások minimalizálása: a rendszernek lehetővé kellett tennie, hogy a vezetők és a munkavállalók először külön-külön értékeljenek, majd a vélemények összevetése után közös értékelést készítsenek.

A HR szerepének beépítése is prioritást élvezett. A rendszeren belül egy olyan funkciót kellett biztosítani, amellyel a munkavállalók egy gombnyomással jelezhetik, ha segítségre van szükségük. A munkavállalói érdekek védelmének szintén kiemelt szerepe volt, a kollégák eszkalációs lehetőségeket kaptak, hogy ne érezhessék úgy, a vezető rájuk erőlteti a véleményét.

Nem utolsósorban pedig a rendszernek kezelhetőnek kellett lennie nagy munkavállalói létszám esetén is, automatizálással segítve a folyamatokat. Ezenfelül biztosítania kellett, hogy a teljesítményértékelések eredményei könnyen elérhetőek legyenek, lehetővé téve a riportok egyszerű készítését és a munkavállalói fejlődés folyamatos nyomon követését a vezetők és a HR számára.

Összegzés

Iparág: Telekommunikáció

Régió: Közép-Európa

Elvárások

  • Jira alapú teljesítményértékelő rendszer bevezetése

Bevezetett termék(ek):

  • Jira Service Management
  • Jira Core 
  • Email This Issue for Jira

Megoldás

Jira a színfalak mögött

A rendszer egyedi felépítésű, két Jira projekt-ből, egy Jira Service Desk projektből és egy Jira Core projekt-ből áll. Ennek elsődleges oka a költséghatékony működés volt, amit a Service Desk projekt licencelésének minimalizálásával, valamint a a Jira által kínált integrált eszközök maximális kihasználásával értek el.

A Service Desk projektben az értékelést végző kollégák egy ügyfélportálon keresztül adják fel értékeléseiket, továbbá a HR szakemberek ebben a rendszerben látják az összes értékelést, és az eredményeket is itt rögzítik. Az egyszerűbb, core projektben a vezetők végzik el az önálló értékeléseiket, valamint a végső konszenzus, azaz a közös értékelés is ebben a projektben kerül dokumentálásra.

A két projekt workflow-ja nagyban hasonlít. Jellemzően a vezetői, core projektbe dolgoznak a kollégák, innen kerülnek az adatok átszinkronizálásra a Service Desk projektbe. Szinkronizáció közben nem kézzel mozgatják afeladatokat, a Jira automatizációnak köszönhetően automatikusan lekövetik a core projekt változásait a Service Desk projekten belül.

Hogyan is néz ki pontosan a folyamat?

Az első fázisban az önértékelő kollégák a Service Desk projektben futó Customer Portal-on keresztül feladnak egy önértékelést, mely hatására egy Clone and Link issue Scriptrunner plugin létrehoz egy kapcsolt issue-t a Core projekten belül, és össze is köti ezeket. 

Maga az önértékelési portál letisztult és átlátható, a kollégák ágazati osztályt és vezetőt megadva adhatják le az értékelést, valamint ezen a felületen nézhetik vissza korábbi eredményeiket, és hagyhatják jóvá értékeléseiket is.

Amikor a bejelentő lead egy értékelést, a kiválasztott vezető kap egy e-mail értesítést. Ez a funkció a META-INF Email This Issue add-on-jával lett megvalósítva. Az e-mail teljesen testre szabott, valamint tartalmazza az értékelés linkjét, amit a vezetőnek el kell végeznie az adott kollégával kapcsolatban. 

A kapott link a Jira Core projektbe vezet, ahol két opció közül is választhat a vezető, elvégezhet egy “megfontolt” vagy egy “gyors” értékelést. Tartalom terén nem különbözik a kettő, de míg a “gyors” értékelés nem menthető el, a “megfontolt” igen, így megszakításokkal is kitölthető. 

A vezetői értékelés ugyanazokat az elemeket használja, mint a beosztottakat érintő, csak egy másik projektben. Amikor ez kitöltésre kerül, a folyamat átkerül a következő fázisba, a vezető értékelése átszinkronizálódik a Service Desk projektbe, azért, hogy minden releváns információ egy helyen legyen tárolva, megkönnyítve ezzel a későbbi riportolást is. 

Mindezek után válik elérhetővé a vezető számára a beosztottja által létrehozott issue linkje, ahol innentől szabadon megtekinthető beosztottja önértékelése, és lehetőség nyílik az összehasonlításra is.

Amint ezek a folyamatok lezajlanak, az önértékelő beosztott is kap egy értesítést e-mailben, ami egy közös, személyes értékelés megszervezésére szólítja fel a kollégát.

A megbeszélést követően a közös megegyezés alapján történő értékelést végül egy harmadik, de az előzőekkel teljesen megegyező kinézetű felületre töltik fel.

Amennyiben erre nem kerül sor, például a sok eltérő vélemény miatt, lehetőség van a HR bevonására is. Megegyezve vagy külső segítség bevonásával az issue mindenképpen átkerül “Evaluated” státuszba, amely a Jira Core projektben a workflow vége. Ekkor a konszenzus értéke átmásolásra kerül a Service Desk projektbe, valamint erről egy kommentet is készít a rendszer a Customer Portalra.

A konszenzus után a vezető számára a Core projectben látható a saját értékelése, illetve a közös értékelés. Ezek az adatok a jövőben is szabadon elérhetők a számukra.

A konszenzus eredményéről az önértékelő beosztott e-mail értesítést is kap, mely tartalmazza annak eredményeit. Továbbá kap egy linket a Customer Portalra, ahol már az említett komment formájában megjelenik az értékelésének összes részlete. A komment beágyazása a portálra azért volt szükséges, hogy a “customer” jogosultságú Jira felhasználók is szabadon elérjék az összes, értékeléssükkel kapcsolatos adatot egy helyen.

Nem utolsósorban pedig itt és ilyenkor van lehetősége elfogadni az értékelést. Amennyiben a konszenzus során megbeszélt eredmények hibásan kerültek rögzítésre, elutasításra is van lehetősége a felhasználónak. Ilyenkor a HR-t értesíti a rendszer. Amennyiben figyelmetlenség miatt nem történik meg az elfogadás manuálisan, 24 óra elteltével megtörténik automatikusan. Ezt egy ingyenes Automation add-on végzi.

Ha az adott értékelés lezárt státuszba kerül, egy egyedi mezőben rögzítve lesz, hogy ez pozitív vagy negatív módon lett-e elfogadva, valamint issue security-t állít be a rendszer az érintett vezetők részére. 

Eredmény

Az új rendszer indulását követően, többek között a jó kommunikációnak és a profi változás kezelésnek köszönhetően, már az első 2-3 hétben a kollégák majdnem 100%-a megcsinálta az önértékelést, és a vezetői értékelések nagy része is megtörtént. A kiemelkedő eredmény remek visszajelzés volt, hogy a magas elvárásokhoz felnőve, egy átlátható, intuitív és könnyen kezelhető rendszert sikerült alkotni, amit a kollégák is szívesen használnak.

A remek eredmények további fejlesztéseket inspiráltak. Az AH teljesítményértékelő rendszere a bevezetést követően nem sokkal újabb lehetőséggel bővült, amely opcionálisan lehetővé tette a hosszú távú célkitűzések rögzítését is. Ezzel lehetőség nyílt arra, hogy a kolléga rögzíthesse év eleji karriercéljait és az általa preferált fejlődési irányt, erre építve az évközi munkáját. Továbbá a vezetők dolgát is megkönnyítette, hiszen ezen a platformon rögzíteni tudták a közösen kitűzött célokat, valamint ezek módosítása és visszakeresése is lehetővé vált.

Merre tovább?

Az új rendszer bevezetését követően az Antenna Hungária HR csapata egy remek értékelési rendszerrel büszkélkedhet, melyet a számok alapján a kollégák is jól fogadtak és szívesen használnak. 

Viszont a teljesítményértékelés csupán egy apró része a HR teljes feladatkörének, így a bevezetést követően, a jó eredményeken felbátorodva már elkezdtek gondolkodni további hasznos funkciókon, például az adóbevallással, bérszámfejtéssel vagy a Cafeteriával kapcsolatos feladatok Jira-ba való implementációján, ezzel is megkönnyítve saját és kollégáik mindennapi munkavégzését. 

Az ügyfélről

Az Antenna Hungária Zrt. évtizedek óta fontos szerepet tölt be a magyar telekommunikációs szektorban, szerteágazó tevékenységet végez, beleértve az országos földfelszíni televízió- és rádióműsor-szórás és vezeték nélküli üzleti távközlést. Bár 2014 óta már a magyar állam tulajdonában van, nem tekinthető szokványos állami vállalatnak, hiszen a francia és svájci befektetők idején végrehajtott változások következtében a cég egyedi irányvonalat követ. Az AH aktívan részt vesz a gyorsan növekvő OTT (Over-the-Top) és IoT (Internet of Things - a dolgok internete) iparágakban, folyamatosan fejlesztve saját hálózatait és megoldásait.

Több mint 500 munkavállalójával az Antenna Hungária nemcsak a telekommunikációs szektor jelentős szereplője, de mint nagyszámú embert foglalkoztató munkaadó, jelentős felelősséggel tartozik munkavállalói és a munkaerőpiac egésze felé is. 

A partnerről

A termékről

Jira Service Management

A Jira Service Management az Atlassian szolgáltatáskezelési megoldása minden csapat számára. Segíti az IT és üzleti cspatokat azáltal, hogy minden csapatot képessé tesz minőségi szolgáltatások gyors nyújtására, átláthatóvá teszi a munkát, és felgyorsítja a munkaáramlást a fejlesztői, az IT és az üzleti csapatok között.

Jira Core

A Jira Core egy üzleti projektmenedzsment-szoftver, melynek célja a munkafolyamatok és feladatok lehető legegyszerűbb nyomonkövethetősége.

Email This Issue for Jira

Megkönnyíti az ügyfelei életét az e-mailre épülő kommunikáción keresztül. Javítja a help desk csapat produktivitását azzal, hogy lehetővé teszi számukra: a Jira elhagyása nélkül fogadhassanak és válaszolhassanak meg e-maileket.

Forrás: Szolgáltatás menedzsment nem IT, hanem HR környezetben - META-INF Atlassian Day, 2017